Saturday, March 28, 2015

PRODUK PELANCONGAN DI MALAYSIA



 OLEH : EN YAT

             Aktiviti Pelancongan telah mencetuskan satu fenomena yang baru dan drastik dalam kalangan  rakyat Malaysia. Pelancongan sudah menjadi satu produk utama menjana pendapatan dan ekonomi untuk rakyat dan negara bak kata pepatah masakan pokok bergoyang jika tiada angin yang bertiup. Hebahan mengenai kepentingan aktiviti pelancongan sentiasa tersiar di dada-dada akhbar masa kini. Atas kesedaran itu, masyarakat umum sedia menyokong semua program pelancongan yang dianjurkan. Pelancongan adalah aktiviti pergerakan manusia dari tempat asal ke tempat lain dan menetap dalam tempoh melebihi 24 jam untuk merehat diri dan menenangkan minda dengan  mengunjungi tempar-tempat menarik yang terdapat dalam negara dengan harapan pelancong membawa kenangan yang indah untuk dijadikan bahan penceritaan kepada rakan-rakan mereka. Dasar langit terbuka membolehkan sesiapa sahaja mengakses dan mengenali  kelebihan sesebuah negara untuk dikunjungi bagi mengisi program pemgembaraan dan percutian seseorang. Harus dielakkan paparan lama web indah khabar dari rupa jika mahu menggamit kehadiran pelancong. Jelaslah tindakan Kementerian Pelancongan Malaysia mempromosikan Malaysia  seperti "Tahun Melawat Malaysia" dan "Program Cuti-Cuti Malaysia" di dalam negara dan di luar negara memberi keyakinan kepada semua pelancong datang ke Malaysia saban tahun.  Terdapat beberapa produk pelancongan yang hebat di Malaysia.
                
            Pertamanya, Malaysia mempunyai produk pelancongan kepelbagaian persembahan kebudayaan dan kesenian. Setiap negeri dalam Malaysia mempunyai persembahan seni dan budaya masing-masing dan  Jabatan Kebudayaan dan Kesenian negeri menjadi penganjurnya. Sebagai contoh, persembahan kebudayaan yang terkenal di Johor termasuklah tarian zapin,  tarian kipas,dan  kuda kepang. Selain itu, persembahan permainan muzik tradisional seperti angklung dan muzik gamelan, permainan tradisional seperti sepak takraw dan layang-layang wau disamping persembahan memasak makanan tradisional turut diadakan. Persembahan ini biasanya disediakan secara berpakej dan pelancong boleh menghayati, merasai dan turut serta  dimana-mana lokasi baik di ibu negara atau di daerah-daerah lainnya. Kebanyakan persembahan kebudayaan dan kesenian  dilakukan ketika penganjuran festival tertentu sahaja. Kepada pelancong yang datang secara berkumpulan boleh melihat persembahan kebudayaan dan kesenian biasanya akan diuruskan oleh ajen pelancongan. Antara lokasi yang menyediakan persembahan kebudayaan untuk pelancong secara tetap termasuklah Istana Budaya, dan restoran-restoran terpilih seperti  Restoran Nelayan di Titiwangsa. Program kebudayaan dan kesenian yang diadakan bersama oleh pihak kerajaan dan swasta dapat merancakkan lagi pelancongan di Malaysia. Hasil kerjasama ini bukan sahaja menaikan nama  kerajaan , agen pelancongan dan  pihak restoran di mata pelancong dari dalam negeri tetapi juga pelancong  dari  luar negara. Jelaslah peranan persembahan kesenian dan kebudayaan dapat menjadi produk pelancongan yang mampu menaikkan nama Malaysia di mata dunia.
                
                   Selain tu, Malaysia juga memiliki keindahan alam semulajadi  yang menarik. Negara mempunyai banyak gugusan pulau-pulau yang cantik seperti di Pulau Langkawi, Pulau Tioman dan Pulau Sipadan. Pelancong boleh mengunjunginya pada setiap masa. Selain itu, Malaysia juga memiliki pesisiran pantai berpasir putih yang menganjur dari utara hingga Selatan di Pantai Barat dan Pantai Timur serta  lautan membiru yang mengelilingi Malaysia.  Aktiviti boleh dilakukan oleh pelancong di pulau dan pantai termasuklah aktiviti memancing,  berenang, skuba daiving, bersiar menggunakan kapal persiaran untuk  meninjau, melihat dan merasai kelembutan batu karang dan keindahan dasar laut. Di bahagian tengah negara, Malaysia memiliki himpunan hutan simpan yang menjadi kawasan tadahan hujan yang terpelihara. Di dalamnya, hutan simpan menjadi  habitat flora dan fauna yang terkawal spesisnya untuk berkembang tanpa gangguan dari pembangunan manusia. Di sini pelancong boleh merasai situasi hutan dan keindahan alam sambil memantau cara-cara kehidupan fauna melalui rumah atas pokok disediakan. Keunikan hutan yang lain ialah terdapat pelbagai  spesis orkid yang menarik dan bermutu tinggi nilainya. Untuk meninjau ke dalam hutan biasanya akan dibuka pada hari Isnin hingga Jumaat setiap minggu. Pelancong boleh berhubung dengan ranger hutan yang dilantik oleh pihak berkuasa yang mengawal hutan simpan. Jelaslah bahawa pelancong yang melalui lawatan ini pasti akan tertawan dengan keindahan, suasana semula jadinya untuk datang berkunjung kembali ke Malaysia.
                
              Seterusnya , Malaysia telah menjadi  destinasi  pelancongan kesihatan. Berdasarkan Kajian Indeks Tahunan Persaraan Global 2015 yang dijalankan majalah International Living berpangkalan di Amerika Syarikat pada bulan Februari lalu, Malaysia menduduki  tangga teratas dari segi kualiti sistem kesihatan selepas Costa Rica, Uruguay, Thailand dan Panama. Selain berkunjung untuk aktiviti santai dengan melihat dan mengunjungi lokasi yang menarik di Malaysia, pelancong luar yang datang ke Malaysia boleh mendapatkan rawatan kesihatan yang terbaik disediakan oleh hospital pakar swasta. Antaranya rangkai Hospital Pakar KPJ Helthcare Bhd, Hospital Regency, Hospital Pakar Bolivia, Hospital Pakar Putra Batu Pahat dan sebagainaynya. Hospital ini mempunyai kelebihan dari segi  kecanggihan aset  bidang perubatan, kepakaran dan prasarana yang ada mencukupi. Mengikut data yang dikeluarkan oleh Shareena Azura Azli, Ketua Pegawai Eksklutif, Majlis Pelancongan Kesihatan Malaysia (MHTC), Pelancong yang mendapatkan rawatan kesihatan di Malaysia termasuklah pelancong dari negara China untuk mendapatkan rawatan kesuburan selepas penghapusan polisi hanya seorang anak dilupuskan. Pelancong dari Australia, New Zealand, Myanmar dan Vietnam untuk mendapatkan rawatan kosmetik. Selain itu lima rawatan menjadi pilihan pelancong adalah pembedahan jantung, ortopedik, pergigian, mata dan kosmetik. Hal ini, disebabkan Malaysia telah diakui menawarkan kos kesihatan yang rendah, pakar bedah terlatih, pakar gigi dan pakar lain yang terbaik  dan diktiraf badan antarabangsa.  Kesan daripada pelancongan kesihatan, negara dikatakan akan menjana ekonomi melalui pelancongan kesihatan  sekitar 1 billion sepanjang tahun 2015. Jelaslah, jika sesuatu produk pelancongan diperkenalkan melalui promosi, pakej pelancongan sudah pasti pelancongan kesihatan dapat menyumbang lebih daripada 1 billion.  


                         Seterusnya, Malaysia menjadi hos tetap hub perniagaan Maritim & Aeroangkasa bernilai berbillion ringgit. Antara acara tarikan yang dapat menarik dan menghimpunkan ramai pelancong dari seluruh dunia ialah penganjuran "Langkawi International Maritime & Aerospace (LIMA)".   LIMA '23 yang telah diadakan pada 23 hingga 27 Mei 2023 adalah penganjuran untuk kali ke-19. Penganjuran LIMA '23 dikata penganjuran paling berjaya  apabila edisi pada kali ini telah menarik 600 syarikat pempamer maritim dan aeroangkasa dari 30 buah negara serta melibat 1200 pertemuan antara delegasi ternama yang membawa kontrak bernilai RM 17.6 bilion yang telah ditandatanganinya melibatkan perjanjian aset pertahanan dan komersil. Bagi menggamit kehadiran pelancong, penganjur turut mengadakan persembahan akreobatik pesawat dari Angkatan Tentera Udara Malaysia, pasukan akrobatik luar negara iaitu Rusia, China, Korea,Selatan, Ameriah Arab Bersatu dan Indonesia. Selain berpeluang menyaksikan pertunjukkan dan pameran kekuatan, kehebatan teknologi aset maritim dan aeroangkasa, pelancong juga boleh pameran serta pertunjukan udara dan darat untuk melihat sendiri kapal terbang, jet pejuang, kapal selam, kapal perang dengan lebih dekat di samping mendapat cenderamata dan pameran produk daripada syarikat-syarikat koperat. Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Persatuan Pelancongan Langkawi(LTA), Zainudin Kadir menyatakan bahawa keseluruhan 15, 656 bilik hotel telah ditempah oleh pelancong dalam kalangan agensi kerajaan dan syarikat yang menyertai pameran melibatkan bilik hotel bajet dan bilik hotel empat bintang yang terdapat di Langkawi melibatkan kutipan hasil sebanyak RM415 juta. Jelaslah bahawa penganjuran "Langkawi International Meritime & Aerospace menjadi serampang dua mata kepada Malaysia iaitu selain menarik kehadiran delegasi ternama, LIMA juga menjadi pemangkin kepada mempromosikan  Malaysia sebagai salah satu destinasi pelancongan yang wajar dikunjungi oleh pelancong.                 


                            Malaysia juga menjadi destinasi tetap sukan pelancongan. Setiap tahun kalendar sukan antarabangsa membawa nama Malaysia dengan penganjuran Perlumbaan Formula 1  dan  Perlumbaan Moto GP di Litar Sepang, Kejohanan Perahu Layar Monsun Cup di Terengganu , Le Tour d Langkawi.(akan di edit).

                        

No comments:

Post a Comment

Pantun Keselamatan jalsn raya by Tok Yat

 Sultan Mahmud jalan bertandu Di tengah jalan minum nestum Tiada hormat sesama pemandu Jadi punca kereta berdentum. Arnab lari masuk  Hilang...