Monday, April 6, 2020

SOALAN KEPIMPINAN MELALUI TELADAN

LATIHAN PROSA KLASIK : KEPIMPINAN MELALUI TELADAN
LATIHAN PKP 07 APRIL 2020
SILA HANTAR PADA 07 APRIL 2020 MELALUI TELEGRAM/WHATSAPP
-------------------------------------------------------------------------------------

SET 1
Soalan 2(c) – Petikan Prosa Tradisional
Baca petikan prosa tradisional di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat sendiri.

                Berapa lamanya maka Kertala Sari pun sampailah ke Melaka. Maka ia pun singgah di luar kota pada kampung segala Jawa. Maka Kertala Sari pun menyamarkan dirinya kepada segala Jawa yang banyak itu. Maka Kertala Sari pun sedia kala berjalan masuk bermain-main segenap kampung orang kaya-kaya dan saudagar.

                Setelah diketahuinya, Kertala Sari pun masuk menyamar pada orang Patih Karma Wijaya. Tatkala itu Kertala Sari pun masuk seorangnya mengikut Patih Karma Wijaya pergi mengadap sama dengan Jawa yang banyak itu. Maka oleh Kertala Sari segala hulubalang yang menghadap sama-sama itu dilihatnya seorang kepada seorang. Maka Kertala Sari pun pandang pada Laksamana ; maka ia pun fikir dalam hatinya, “ Dialah gerangan hulubalang Ratu Melaka yang bernama Laksamana itu. Jikalau demikian lakunya, sungguhlah ia dapat membunuh bapaku, kerana ia perajurit besar lagi kepetangan.”

                Setelah sudah ia fikir demikian, maka Kertala Sari pun dilihat pula perihal penghadapan dan tempat orang bertunggu raja itu. Setelah dilihatnya ratalah, maka Kertala Sari pun kembali pada tempatnya singgah itu, maka ia pun berjalanlah mencari tempat akan menaruh harta. Maka dilihatnya oleh Kertala Sari ada sebuah bukit di luar kota itu. Maka ia pun pergi ke atas bukit Bukit Cina itu.

Dipetik daripada ‘Kepimpinan Melalui Teladan’
Dalan antologi Jakeet Kulit Kijang dari Istanbul
Dewan Bahasa dan Pustaka.

i.                     Bagaimanakah reaksi Kertala Sari selepas melihat Laksamana? [2 markah]

ii.                   Nyatakan usaha-usaha yang telah dilakukan oleh Kertala Sari untuk mengenal pasti Laksamana.  [3 markah]

iii.                  Pada pendapat anda, mengapakah Bukit Cina menjadi pilihan Kertala Sari untuk menyimpan harta? [3 markah


________________________________________________________________________________ 
SET 2
Soalan 2(c) – Petikan Prosa Tradisional
Baca petikan prosa tradisional di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat sendiri.

                Hatta maka hari pun malamlah. Maka Kertala Sari pun masuk mencuri pula sebuah rumah saudagar yang lain. Setelah sudah banyaklah ia beroleh harta, maka ia pun kembali pada tempatnya pula. Dengan demikian habislah segala harta saudagar yang kaya-raya itu dicurinya. Maka segala saudagar dan orang kaya-raya itu pun masuk mengadap dara berdatang sembah. “ Ya tuanku, patik mohonkan ampun, adapun patik sekalian ini habis kecurian tinggal sehelai sepinggang.”

                Setelah baginda mendengar sembah orang itu, maka baginda pun terkejut seraya menampar-nampar pahanya. Maka titah baginda, “Wah, datanglah pula bala atas negeriku! Baiknya ada Laksamana; jikalau Laksamana kuutuskan ke negeri orang, binasalah negeri ini.”

                Maka baginda pun bertitah kepada Temenggung, “Hai Temenggung, suruh orang berkawal dan segala saudagar berkawal pada kampungnya!” Maka Temenggung pun menyuruhkan orangnya berkisah orang kaya-raya dan saudagar berkawal pada kampungnya. Setelah hari malam, maka Temenggung pun menyuruh orangnya berkawal, terlalu banyak dengan lembing perisai dan segala saudagar pun masing-masing berkawal pada kampungnya.

                Sebermula maka Kertala Sari pun masuk ke dalam. Maka dilihatnya oleh Kertala Sari orang berkawal terlalu banyak dengan alat senjatanya. Maka Kertala Sari pun membaca pustakanya lalu berjalan di tengah orang banyak itu. Maka ia pun pergi ke rumah seorang kaya. Maka dicurinya harta yang kemas-kemas itu lalu dibawanya kembali dan bini orang kaya-kaya itu dicabulinya. Maka ia pun kembali ke tempatnya.
Dipetik daripada ‘Kepimpinan Melalui Teladan’
Dalan antologi Jakeet Kulit Kijang dari Istanbul
Dewan Bahasa dan Pustaka
.
i.                     Berikan maksud sehelai sepinggang.                           [2 markah]

ii.                   Berdasarkan petikan di atas, apakah tindakan-tindakan Temenggung selepas mendapat  
  arahan daripada sultan.                                                                        [3 markah]
iii.                  Raja segera menitahkan orang-orang Temenggung  berkawal sebaik-baik sahaja
   mendapat tahu tentang kecurian yang berlaku di negeri baginda.

   Pada pendapat anda, mengapakah baginda menitahkan kegiatan kecurian itu
   dibenteraskan dengan segera?                                      [3 markah]

No comments:

Post a Comment

Pantun Keselamatan jalsn raya by Tok Yat

 Sultan Mahmud jalan bertandu Di tengah jalan minum nestum Tiada hormat sesama pemandu Jadi punca kereta berdentum. Arnab lari masuk  Hilang...