Wednesday, April 8, 2020

Penukaran cakap ajuk kepada cakap pindah (Latihan PKP)











SMK TAMAN MEGAH RIA,

81750 MASAI, JOHOR





LATIHAN TATABAHASA SPM 2020





NAMA: ………………………………….

TINGKATAN: …………………………



CONTOH

















SET X

b.  Tukarkan ayat-ayat di bawah ini daripada ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah.

      Cakap ajuk :  “Cikgu Haris!” tegur Puan Hanis dengan tiba-tiba.

      Cakap Pindah : Puan Haris menegur Cik Haris secara tiba-tiba..

              

       Cakap Ajuk : “Siapa awak?” tanya Cikgu Haris.

       Cakap Pindah :  Cikgu Haris bertanyakan siapa orang yang menegurnya.



             “Cikgu tak kenal saya lagi?” kata Puan Hanis dengan senyuman.

            “Maafkan, saya,” kata Cikgu Haris merendah diri.

            “Saya Hanis, bekas pelajar cikgu,” kata Puan Hanis.

“Baru saya ingat, Hanis pelajar yang comel dan cemerlang di SMK Kota Jaya,” balas Cikgu Haris.

[6 markah]

Jawapan SET X

i.              Dengan senyuman Puan Hanis bertanya sama ada cikgu Haris mengenalinya lagi atau tidak.

ii.             Dengan rendah diri, cikgu Haris memohon maaf.

iii.            Puan Hanis menyatakan bahawa dia ialah Hanis, bekas pelajar cikgu Haris.

iv.            Cikgu Haris menyatakan bahawa baru dia ingat bahawa Hanis ialah pelajar yang comel dan cemerlang di SMK  Taman Kota Jaya.





























Soalan 3:  Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa

 SET 1



( a)   Tulis semula perbualan di bawah dalam bentuk karangan biasa dengan menggunakan cakap pindah.



Kumar    :  Daniel, kau nak ke mana?

Daniel    :  Tak ke mana-mana. Aku nak ambil angin sekejap.

Kumar    :  Wah, Daniel hebat kau sekarang! Semua soalan fizik tadi kau boleh jawab.

Daniel    :  Mana ada?  Biasa aje.

Kumar    :  Apa rahsia kau semakin bijak ni? Kongsilah dengan aku.

            Daniel    :  Tak adalah. Aku cuma buat ulangkaji dan belajar dengan abang aku aje

[ 6 markah ]

Set 2

(a)   Tukarkan ayat cakap ajuk di bawah kepada ayat cakap pindah



(i)                 “Semalam saya bermimpi bahawa saya menjadi seorang puteri raja,” kata Fatihah kepada rakannya.

(ii)               “Tolong, tolong! Anak saya terkunci di dalam kereta.  Anak saya masih kecil dan tidak tahu membuka sendiri pintu kereta. Cepat, cepat tolongnya,” jerit Latifah.

(iii)             “Cis! Aku pantang orang menuduh aku mencuri. Jangan sampai aku tahu siapa yang buat semua fitnah ini, habis aku kerjakan,” kata Pak Man kepada orang kampung.



[6 markah]

SET 3 

(a)   Tulis semula perbualan di bawah dalam bentuk karangan biasa dengan    menggunakan cakap pindah.



Siti bertanya kepada Faiz, Mengapakah awak tidak menghadiri latihan zapin                semalam?” “Kaki saya sakit kerana saya terjatuh di tangga semalam,” kata Faiz kepada Siti. Lantas Siti bertanya kepada Faiz, “Bagaimana awak boleh jatuh tangga?” “Saya tidak perasan ada satu anak tangga lagi sewaktu menuruni tangga rumah datuk saya,” Faiz menjawab pertanyaan Siti. Lalu Siti berkata lagi kepada Faiz, “Faiz, saya fikir lebih baik awak pergi berurut untuk membetulkan urat saraf awak.” “Baiklah, saya akan pergi berurut di kampung sebelah pada petang nanti,” Faiz berkata kepada Siti.

No comments:

Post a Comment

Pantun Keselamatan jalsn raya by Tok Yat

 Sultan Mahmud jalan bertandu Di tengah jalan minum nestum Tiada hormat sesama pemandu Jadi punca kereta berdentum. Arnab lari masuk  Hilang...