Tingkatan 4
Tema : Remaja dan cabaran
Soalan:
Gejala sosial seperti penagihan dadah, gangsterisme , rempit dan bohsia dalam kalangan pelapis muda perlu ditangani oleh masyarakat dengan bijak agar tidak menggangu pembangunan negara.
Huraikan usaha-usaha pelbagai pihak untuk menananginya.
Ulasan : Untuk mendapat markah cemerlang, pelajar perlu menghuraikan isi karangan mencakupi tentang gejala sosial, penagihan dadah, gangster, rempit dan bohsia dan usaha-usaha salah satu pihak dalam masyarakat menangani dengan bijak dalam setiap isu dipilih.
Pemimpin negara telah mencanangkan bahawa
negara kita sedang menuju ke status negara maju pada tahun 2020. Walau
bagaimanapun masih terdapat halangan-halangan yang perlu kita leraikan. Antara halangan yang masih belum dapat
dirungkaikan secara tuntas ialah masalah gejala sosial yang ditimbulkan oleh
generasi pelapis kita yang berusia dari 14 tahun hngga 21 tahun. Sehubungan itu, pelbagai agensi dibentuk dan dikerah
untuk menanganinya. Namun usaha-usaha pihak berkenaan bagaikan mencurah garam ke laut tidak
memperlihatkan kesan sebagaimana yang diharapkan. Dimanakah silapnya? Adakah usaha
kita itu masih lagi belum memadai? Sehubungan dengan itu, pelbagai pihak dalam masyarakat perlu bekerjasama menangani gejala sosial secara
sepakat selari dengan kata pepatah yang berbunyi bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat. Peranan
masyarakat yang berkepentingan untuk mengatasi gejala sosial dalam masyarakat akan akan dihuraikan dalam perenggan-perenggan
selanjutnya.
ISI 1: PENAGIHAN DADAH
|
|
Soalan
|
Kandungan
|
Apa isi?
|
Penagihan dadah
|
Bagaimana?
|
Terikut-ikut cara kehidupan rakan sebaya yang
bersikap negatif seperti menghisap rokok.
|
Bila?
|
Semasa ponteng sekolah dan tidak mempunyai aktiviti
berfaedah
|
Di mana?
|
Berkumpul dan melepak di rumah kosong dan belukar
yang jauh dari pandangan masyarakat
|
Kesannya
|
Merosakkan fizikal dan mental orang muda- masyarakat berpenyakit-
masyarakat yang lemah-negara hilang tenaga muda yang perkasa dan berfikiran
kritis untuk membangunkan negara.
|
Siapa kena bantu?
|
Peranan ibu bapa - mengawal pergerakan dan pergaulan
anak-anak - memberi didikan agama secukupnya - mengenal pasti rakan anak2 -
sering bersama-sama anak - melayan anak2 mengikut tahap umur - mewujudkan
hubungan kekeluargaan yang intim dan bahagia
Peribahasa- melentur buluh dari rebungnya
|
Penutup kecil
|
Jelaslah peranan ibu bapa –membantu komuniti
mengatasi masalah penagihan dadah dalam masyarakat
|
Perenggan Lengkap :
Antara gejala sosial yang menjadi ancaman utama kepada pelapis negara ialah penagihan dadah dalam kalangan generasi muda. Mengikut laporan dari
Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) menyatakan bahawa kes-kes penangkapan penagih dadah yang terkini melibatkan generasi muda remaja yang baru seusia belasan tahun telah meningkat acap kali. Penagihan dadah bermula dari
perasaan ingin mencuba. Selain itu, generasi muda terikut-terikut dengan cara
kehidupan rakan sebaya yang bersikap negatif.seperti menghisap rokok dan suka ponteng sekolah. Semasa ponteng sekolah, kumpulan ini akan berkumpul dan
melepak di rumah kosong atau belukar yang jauh dari pandangan masyarakat.
Kesan dari penagihan dadah akan mengakibatkan fizikal dan mentel penagih
mengalami kerosakan saraf dan deria rasa. Lebih malang lagi penagih dadah
hilang ketahanan imunisasi dan mendapat penyakit berbahaya seperti AIDS.
Dalam jangka panjang, negara akan kehilangan pemuda dan pemudi negara yang
perkasa dan mantap dari segi sebagai tiang negara. Sehubungan dengan itu, ibu bapa yang palig hampir dengan remaja perlulah mengambil berat hal
ehwal anak-anak mereka pada setiap masa dengan mengawal pergerakan dan pergaulan anak-anak. Ibu bapa perlu bertindak suka menjaga tepi kain orang dengan bertanyakan atau melefon anak-anak bila mereka tiada di depan mata mereka. Ibu bapa juga perlu memberi didikan agama yang secukupnya. Masukkan mereka ke kelas-kelas fardu ain dan bawa sekali bersama ke kelas-kelas agama yang kita ibu bapa hadiri. Layanan ibu bapa kepada anak-anak perlu disesuaikan mengikut tahap umur anak secara bijak. Jika anak yang suka memberontak layanilah anak dengan kasih sayang. Bantulah dan bimbinglah mereka selain sedia menjadi pendengar sejati kepada permasalahan mereka. Lebih mantap lagi jika ibu bapa dapat mewujudkan hubungan kekeluargaan yang harmonis pada setiap masa dengan mengadakan sambutan hari jadi, ucapan tahniah kerana berjaya dalam peperiksaan dan sebagainya. Jika Ibu bapa dapat menyediakan anak-anak mereka yang lengkap dari segi keperluan
emosi, fizikal, mental dan sahsiah dari usia muda sudah pasti dapat membantu melahirkan
masyarakat yang teguh imannya menolak ancaman dadah sesuai dengan pepatah
( 317 patah perkataan) |
ISI 2: GANGSTERISME
|
|
Soalan
|
Kandungan
|
Apa isi?
|
Gangsterisme – perbuatan berkumpulan yang ekstrim
|
Bagaimana?
|
Terpengaruh dengan budaya gangster yang dibawa oleh
rakan sebaya- mahu mendapatkan penghormatan dan ditakuti oleh rakan- mencari
pelindung
|
Bila?
|
Apabila rakan sebaya menimbulkan masalah seperti
buli, menimbulkan pergaduhan kumpulan gangster diperlukan
|
Dimana?
|
Di sekolah, di kawasan tempat tinggal, di kawasan
kawalan mereka dan menceroboh kawasan puak lain
|
Kesannya
|
Pergaduhan, pembunuhan, keselamatan masyarakat
terancan, perniagaan terggangu, mencacatkab pandangan pelancong luar
|
Siapa kena bantu?
|
Peranan rakan sebaya- menjadi rakan yang
berkualiti-menyertai kegiatan yang berfaedah- mengisi masa lapang
bermanfaat-menjadi penasihat rakan bermasalah
|
Penutup kecil
|
Jelaslah peranan ibu bapa –membantu komuniti
mengatasi masalah penagihan dadah dalam masyarakat
|
ISI 3: REMPIT DAN BOHSIA
|
|
Soalan
|
Kandungan
|
Apa isi?
|
Rempit dan bohsia-kegiatan tidak bermoral yang boleh
mengundang kematian dan pelacuran
|
Bagaimana?
|
Terdorong untuk merasaikan keseronokan dengan
berlumba di jalan raya yang disaksikan oleh orang ramai- mendapatkan habuan
yang disediakan seperti wang tunai, motor yang kalah dan bohsia rebutan
|
Bila?
|
Pada hujung minggu atau malam hari yang telah
ditetapkan
|
Dimana?
|
Di jalan raya yang sunyi dan lengang-jalan yang
sibuk - di kampung, bandar
|
Kesannya
|
Menyebabkan kemalangan maut-kematian remaja yang
produktif-pelacuran-pembuangan bayi
|
Siapa kena bantu?
|
Sekolah – penerapan nilai murni melalui kurikulum –
mata pelajaran agama. Moral , sivik – penerapan melalui kegiatan kokurikulum-
kepimpinan, kerjasama, tolak ansur- kawalan disiplin –peraturan sampingan
yang dapat menbentuk sahsiah pelajar cemerlang
|
Penutup kecil
|
|
ISI 4: ISU SUMBANG
MAHRAM DAN PEMBUANGAN BAYI
|
|
Soalan
|
Kandungan
|
Apa isi?
|
Isu sumbang mahram dan pembuangan
bayi-bersekedudukan tanpa ikatan perkahwinan yang sah
|
Bagaimana?
|
Mengikut teman lelaki yang dicintai-kecewa dengan
hubungan tidak direstui keluarga- jauh dari keluarga kerana bekerja- tekanan
hidup dan kewangan
|
Bila?
|
ikut persetujuan kedua-dua pihak-pada bila-bila masa
|
Dimana?
|
Di rumah teman lelaki- di rumah sewa- di hotel murah
|
Kesannya
|
Menunjukan kepincangan keluarga- lahirnya anak luar
nikah dan tidak sah taraf- melahirkan masyarakat yang porak-peranda tidak sah
dari segi undang-undang
|
Siapa kena bantu?
|
Peranan Media - mengurangkan pendedahan unsur-unsur
negatif seperti ganas, hiburan melampau dan unsur lucah - kempen akhlak -
peraduan menjadi individu yang cemerlang - pendedahan model / individu
cemerlang
SKMM menutup laman sesawang berunsurkan lucah
|
Penutup kecil
|
|
ISI 5: MELEPAK DAN
BERPELESERAN
|
|
Soalan
|
Kandungan
|
Apa isi?
|
Melepak dan berpeleseran –masyarakat yang tidak
mempunyai hala tuju dalam kehidupan
|
Bagaimana?
|
Mengikut kelompok rakan sebaya yang mementingkan
keseronokan-menggangu orang ramai di tempat awam-melihat kesibukan kota dan
gelagat manusia
|
Bila?
|
Setiap masa – hujung minggu – cuti umum
|
Dimana?
|
Di bandar-bandar besar- pusat-pusat perniagaan –
kawasan tumpuan ramai seperti di Hentian Pudu, Pasar Seni, Kuala Lumpur
|
Kesannya
|
Menggangu orang-ramai yang ada keperluan- mencacatkan
pemandangan- memalukan negara-menjadikan masyarakat malas untuk bekerja-
merencatkan pembangunan negara
|
Siapa kena bantu?
|
Peranan Pihak berkuasa - pihak berkuasa mempunyai
kuasa (undang2) - mengubal undang2 bagi membanteras masalah sosial remaja -
menangkap dan memulihkan - libatkan ibu bapa atau penjaga - Pihak berkuasa
mempunyai sumber kewangan yang tidak terhad - merangka program untuk
mewujudkan belia cemerlang seperti PLKN - bantuan kepada NGO belia - pertubuhan
sukarela menggunakan tenaga belia untuk kerja-kerja kebajikan di dalam dan di
luar negara
|
Penutup kecil
|
|
No comments:
Post a Comment